måndag 20 april 2009

Stockholms centralstation

vet du, det står en två tre fyra fem sex sju människor i en trappa som rinner nedåt eller kanske rullar är ett bättre ord och mitt huvud är fyllt av musik fastän det kommer från små lurar i öronen så hör jag det i hela huvudet det är som ljuv musik eller vänta det är ju precis vad det är.

vet du, jag sitter på en hård bänk som ändå är bekväm det var säkert något de tänkte på när de k-o-n-s-t-r-u-e-r-a-d-e- den mittemot mig sitter en kvinna och läser expressen hon slickar på sitt pekfinger varje gång hon ska vända blad jag trodde det bara hände på film men hennes finger ser vått ut det kanske är verkligt ändå.

vet du, folk går förbi oss passerar oss varje sekund och jag undrar om de tänker på mig som jag tänker på dem och jag ser dem jag ser fötter eller egentligen bara deras skor jag ser hår som färgats och det syns för färgen ändras vid hårfästet liksom det som göms i snö kommer upp i tö och jag ser kroppar gå förbi men jag vill inte möta deras blickar egentligen för då kanske jag ser att män i svarta rockar med läderportföljer är riktiga finns på riktigt ska bara hem till solna efter en dag på jobbet blev retade som barn för deras krokiga fingrar men nu läser de stieg larsson på kvällarna innan de somnar och tänker på julklappar till barn kanske barnbarn.

vet du, p-e-r-r-o-n-g är ett fint ord smaka på det lite som depåavgift det stod så på en affisch vi såg för inte alltför länge sen kanske en halvtimme sen ljuden i mitt huvud är fina men ljuden utanför mitt huvud är abba och trots att min tumme rullar upp volymen på ipoden så hör jag fortfarande super trouper lights are gonna blind us utanför och jag tänker att vem vill lyssna på det påväg hem på väg bort på plats och vetduvad det gör ingenting att vi missade tåget för att kön till tim-automaten var för lång för dina byxor har vita streck din t-shirt har en assymetrisk ficka och dina fingrar formar ett hjärta över i-poden när du visar vilken låt du lyssnar på pekfinger möter pekfinger och tumme möter tumme och damen med expressen vänder blad igen.

1 kommentar:

pedram sa...

vet du, den här är så jävla bra