torsdag 23 april 2009

Uppgift: Miljöbeskrivning

Jag begav mig till en enslig bänk vid gamla järnvägen i Flogsta och försökte göra en live-miljöbeskrivning med alla mina sinnen:

Sommaren gör sig fortfarande påmind i det höga, klargröna gräset som växer intill grusvägen. En kvinna med mobiltelefon tätt intill örat går förbi med raska steg. Gruset under hennes skor knastrar likt knäckebrödstuggor när hon passerar. Det luktar friskt, liksom det gör vid årstidsskiftningar, som ett löfte om att hösten trots det gröna gräset är här för att stanna.

I min mun ligger ett tjugo minuter tuggat minttuggumi. Det starka sticker fortfarande lite på tungan och jag tar ett djupt andetag, känner mintsmaken i blandas med den svala luften. Det ilar i halsen. Jag låter händerna få smaka på min varma andedräkt och gnider dem emot varandra i hopp om att värmen från min mun ska stanna ett tag.

En moped kör förbi, ljudet är högt och nära när den passerar men snart är den långt borta och ett med det dova mullret från Enköpingsvägen. Från den höga lyktstolpen kommer en fläck ljus som från min sittande position på bänken nedanför, ser ut som en sol på den molntäckta himlen. Skymningen har intagit kvällen.

1 kommentar:

ym5169x2545 sa...

åh, vad fint skrivet.

"I min mun ligger ett tjugo minuter tuggat minttuggumi. Det starka sticker fortfarande lite på tungan och jag tar ett djupt andetag, känner mintsmaken i blandas med den svala luften. Det ilar i halsen. Jag låter händerna få smaka på min varma andedräkt och gnider dem emot varandra i hopp om att värmen från min mun ska stanna ett tag."

älskar det stycket!
fastnade verkligen.